peringatan

Kandungan Blog ini lebih kepada sejarah perjuangan orang Melayu dan isu-isu semasa........segala pandangan warisan ksl adalah pandangan peribadi sahaja......







Wednesday, December 9, 2009

LAGI PETIKAN SURAT BALAS DARIPADA CHEN PIN PADA TANGGAL 9DISEMBER 1957

Pada kali ini,Chen Ping telah menunjukkan sikap yang keras dan sombong iaitu:

Tanggal 9 Disember 1957
Yang Berhormat Perdana Menteri
Persekutuan Tanah Melayu

Dengan hormatnya saya maklumkan bahawa saya bersedia mengutus saudara Rashid Maidin dan saudara ChenTian sebagai wakil pihak kami untuk mengadakan rundingan pendahuluan dengan wakil pihak Tunku.

Seperti yang saya sebutkan dalam surat saya tanggal 12 October,1957 bahawa rundingan pendahuluan ini adalah bermaksud melicinkan tercapainya persetujuan yang adil dan menasabah dalam perundingan kita bagi menamatkan peperangan dan melaksanakan keamanan di dalam tanahair kita ini maka jelaslah ini lansung tidak kena mengena dengan apa yang disebut penyerahan diri itu.

Umum mengetahui bahawa tujuan perjuangan bersenjata yang dilancarkan oleh Parti kami itu adalah untuk mengusir kaum colonial dan untuk memperjuangkan kemerdekaan Malaya maka tidaklah bermaksud menganggap kerajan Persekutuan yang dipilih dengan pihak kami lansung tidak terdapat persoalan menyerah diri.

Kerajaan Perikatan pun telah berjanji kepada rakyat hendak menamatkan darurat,maka Kerajaan Perikatan patutlah ikhlas menamatkan peperangan sebagaimana Parti kami patut mencapai persetujuan yang adil dan menasabah dengan pihak kami bersendikan prinsip penghentian perang dengan tidak bersyarat malah bukanlah mengeluarkan omongan-omongan menyerah diri yang tidak berpatutan.

Mengeluarkan omongan-omongan menyerah diri yang lansung tidak berpatutan itu sama sekali tidak beralasan.Ini semata-mata menunjukkan ketidak keikhlasan bagi menamatkan peperangan dan bagi mencapai persetujuan yang adil dan menasabah dengan pihak kami maka silalah aturkan haribulan dan tempatnya supaya wakil pihak kami dapat menghadiri rundingan pendahuluan itu.

Sekian wassalam.

Yang Benar



Chen Ping
Setiausaha Agung
Parti Komunis Malaya



Jawapan Tunku mudah iaitu beliau tidak akan berunding lagi dan memberi tempoh sehingga 30April 1958 untuk menyerah diri.Jika tidak perang akan dilancarkan terhadap mereka kerana tujuan PKM MINTA DIIKTIRAF ADALAH UNTUK MENYEBARKAN FAHAMAN KOMUNIS DIKALANGAN RAKYAT PADA MASA TERSEBUT.

KESIMPULAN

Wahai orang melayu sedarlah jangan biarkan segelintir golongan Melayu yang tidak mengenag sejarah untuk membawa Chen Ping ke Negara kita.Ini kerana sudah terlalu besar pergorbanan pemimpin-pemimpin terdahulu,nenek moyang kita untuk mencapai kemerdekaan.Mereka membawa perkara SENSITIF INI ibaratnya menyuruh(luka lama berdarah kembali)  kembali bukan untuk kemakmuran dan keamanan Negara tetapi tidak lain hanya retorik politik,pangkat dan kepentingan diri sendiri.

Maka renung-renunglah…

”janganlah kaduk naik junjung.Ayam Menang sorak tapi malangnya kampong tergadai “

No comments: