peringatan

Kandungan Blog ini lebih kepada sejarah perjuangan orang Melayu dan isu-isu semasa........segala pandangan warisan ksl adalah pandangan peribadi sahaja......







Saturday, January 2, 2010

Balak oh balak -PAS sembunyi fakta


Sumber dari klik  http://kickdefella.wordpress.com/

Fakta yang sahih mengenai  Isu Balak Kelantan:


1- Pemberian konsesi balak kepada syarikat Timbermine dibuat pada tahun 1964 oleh Menteri Besar PAS Datuk Ishak Lofti

2- Manakala pembatalan konsesi balak pula dibuat oleh Menteri Besar gabungan PAS-BN iaitu Datuk Muhammad Nasir, 10 tahun kemudian pada tahun 1974
3-Alasan pembatalan ialah kerana kawasan  balak di kawasan Hulu Kelantan yang diberikan terlalu besar seolah olah menggadai Negeri Kelantan.

4-Kerajaan BN semasa pemerintahan Datuk Muhammad Yaakub telah berunding dengan syarikat konsesi balak supaya sebahagian tanah diberikan kepada Kerajaan Persekutuan bagi projek KESEDAR. Sebagai pampasan sebanyak RM3.5 juta telah diberikan kepada Kerajaan Negeri Kelantan.

5- Budget Tahunan seluruh Negeri Kelantan adalah RM 400 juta setahun. Kes saman ini melibatkan jumlah  2 tahun budget iaitu RM 800 juta!.

KETERANGAN

 PAS dan Harakah Daily semuanya menipu. Kerja mereka sebaik buka mata di pagi hari ialah menipu dan memfitnah. Fakta diselewengkan bagi mengaburi mata rakyat. Diwar-warkan oleh PAS, TGNA , Husam dan Harakah Daily bahawa kerajaan BN yang meluluskan konsesi ini. Keadaan sebaliknya iaitu konsesi ini diluluskan oleh kerajaan PAS oleh  Ishak Lofti oleh Menteri Besar PAS.

Dalam isu konsesi balak di mana PAS di arah membayar gantirugi/ pampasan RM 800 juta kepada syarikat balak tersebut jelas penipuan seluroh pemimpin PAS Kelantan.
Manakala pembatalannya pula di buat oleh Menteri Besar PAS BN pada tahun 1974, ialah Dato’ Muhammad Nasir.


PAS telah menyertai Barisan Nasional selepas penubuhannya pasca Mageran akibat rusuhan kaum 1969. Dalam pilihanraya 1974 PAS telah bertanding seiring dengan UMNO menentang pimpinan PAS yang menyisihkan diri kerana tidak bersetuju menyertai BN. PAS menang lebih kurang 22 kerusi dan UMNO menang lebih kurang 13 kerusi (harap dapat pembaca membetulkan jumlah kerusi ini kerana saya belum dapat membuat semakan).

PAS masih dominan didalam kerajaan BN yang memerintah Kelantan. Diantara sebab pembatalan perjanjian dengan Timbermine Sdn Bhd ialah kerana rakan kongsi baru PAS didalam BN iaitu UMNO merasa amat tidak selesa dengan pemberian tanah balak seluas itu seolah-olah PAS mahu menggadai Negeri Kelantan.

Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri PAS kemudiannya telah mengusulkan undi tidak percaya kepada Menteri Besar mereka sendiri kerana antara sebabnya mereka merasakan Dato’ Muhammad Nasir adalah pilihan BN dan bukan kehendak Parti PAS. Muhammad Nasir tumbang dan berlaku rusuhan di Kota Bharu. Darurat kemudiannya diisytiharkan.Akibat daripada itu maka PAS kemudiannya disingkirkan daripada BN.

PAS berusaha mencadangkan nama baru untuk jawatan Menteri Besar sebaliknya permohonan mereka di tolak dan satu pilihanraya negeri di panggil pada tahun 1978.Didalam pilihanraya 1978, UMNO telah habis-habisan menggunakan isu pemberian kontrak balak sebagai bukti bahawa PAS cuba menggadaikan Negeri Kelantan.Keputusan pilihanraya itu cukup menyedihkan bila PAS hanya tinggal 2 kerusi di Dewan Undangan Negeri Kelantan.

Maka akibat kemenangan besar yang bersejarah tersebut maka Menteri Besar baru, Tan Sri Muhammad Yaacob diangkat mewakili Barisan Nasional.Di sini hendak dimaklumkan  bahawa satu rundingan diadakan diantara Kerajaan Negeri Kelantan ketika itu dengan Timbermine Sdn Bhd yang melibatkan tanah yang kemudiannya diberi kepada Kerajaan Persekutuan untuk dimajukan oleh KESEDAR. Pihak Kerajaan Negeri membayar sejumlah pampasan untuk kepada Timbermine Sdn Bhd bagi kawasan tersebut.

Manakala berhubung berhubung fakta dan rentetan kejadian demi kejadian diantara Timbermine Sdn Bhd dengan Kerajaan Negeri Kelantan adalah diharap pihak Kerajaan Negeri ataupun pihak Timbermine Sdn Bhd sendiri dapat mengemukakannya. Rakyat Kelantan sudah pasti ingin tahu apa sebenarnya yang terjadi dan lebih penting bagaimana tanah sebegitu luas di berikan kepada pihak swasta.

Semoga rakyat Kelantan dapat mengambil iktibar dari sejarah ini. Bajet tahunan Kerajaan Negeri adalah sekitar RM400 juta sahaja setahun. Perintah bayaran pampasan berjumlah RM800 juta adalah bersamaan 2 tahun bajet Kerajaan Negeri.

Kalaupun rayuan diterima dan tetapi Kelantan tetap diarah membayar pampasan dengan jumlah pampasan dikurangkan kepada RM200 juta, ia masih jumlah yang amat-amat besar bagi sebuah negeri seperti Kelantan. Dengan defisit terkumpul yang dikatakan hampir mencecah RM1 Billion, apakah Kelantan diambang kemuflisan?

Inilah rupa dan wajah sebenar mereka yang mengaku lebih Islam dari yang lain. Semuanya menipu dan cuba mencuci tangan.

Kerajaan PAS yang memberikan dan meluluskan konsesi ini yang luasnya 1/3 dari negeri Kelantan kepada satu syarikat balak amat memalukan . Kemudian diletakkan kesalahan bahawa kerajaan BN yang bertanggungjawab.

Kepada rakyat Kelantan dan para penyokong PAS yang ada nilailah sendiri  mereka ini. Semua halal bagi mereka asalkan ia membawa untung kepada politik mereka. Berbohong daan menipu juga halal. Lihat le , esok atau lusa, mesti ada dalil bagi mereka ini untuk menghalalkan pembohongan dan penipuan mereka.

"Kalau la ulama semuanya suka mencarut dan melacurkan agama Islam untuk kepentingan politik.Aku rasa dunia nak kiamat agaknya"

"Semakin meluat dan naik menyampah!!!!!!!!!!!!!!. Allah MahaBesar. Terus ditunjukkan pembohongan ulama dan pekerti pemimpin parti pembohong ini. MB nya hanyalah patung yang tidak tahu apa dan kerap ditipu oleh penasihat dan pembantu beliau. Layakkah mereka ini mentadbir negara?"

"WAHAI PEMIMPIN PAS DAN PARA PENYOKONG YANG SEWAKTU DENGANNYA AKU BAGI SATU PEPATAH MELAYU KAT KORANG............."

"SIAKAP SENOHONG GELAMA IKAN DURI PEMIMPIN PAS SUKA CAKAP BOHONG AKHIRNYA BALAK DAN TANAH NEGERI KELANTAN HABIS KENA CURI.........."KLIK
http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com/

No comments: